זה נכון להורות, לניהול, לחברוּת וגם ללחימה והגנה עצמית.
אפשר להתכונן לפגישת המשא והמתן במשך יומיים ועדיין להיות מופתע מעוד כמה פרטים וגם מהתנהגותו של הצד השני.
אפשר להתכונן לקרב או למבצע צבאי ועדיין להחליק ולנקוע את הקרסול.
וכמובן שאפשר לתכנן תכניות עסקיות ותכניות עבודה ולהתבשר על ביטול משלוחים בגלל צונאמי ביפן.
הניסיון השכיח להחזיר את השליטה לידיי כרוך במאמץ לעשות את מה שתכננתי, רק יותר בעוצמה, יותר חזק.
אני רואה זאת, באופן פיזי, כשאני מלמד את נושא הצ'ין נה – בריחים, נעילות והטלות באמנויות לחימה סיניות. אני רואה וחווה את ההתעקשות של לנסות שוב ושוב, באופן כוחני יותר ויותר.
גם בעסקים וארגונים, אני רואה את הרצון להחזיר שליטה מבוטא כסדרה הולכת וגוברת של פעולות שהולכות והופכות להיות אינטנסיביות יותר ויותר.
אני מניח שאין צורך להזכיר את נושא הרגולציה הממשלתית לסוגיו.
כאן מעניין אותי לעצור לרגע ולהגדיר מהי שליטה.
ההגדרה שלי לשליטה היא היכולת להתחיל, לנוע, לשנות כיוון ולעצור, והיא גם ההצמדות לדבר היחיד אותו אני מכיר. כדאי לבחור.
התחלת התשובה שלי לנושא השליטה היא – שינוי והתאמה, תוך כדי שמירה על המרכז שלי.
קל לראות זאת בתנועה של אמן לחימה.
היכולת לנוע ביחס ליריב, או בן הזוג לאימון, מבלי לאבד את המרכז שלי היא הסוד הגדול לשליטה. רק לאחר מכן אפשר לתפוס, את המרכז שלו.
ככל שאני יותר מוכן לאבד את עצמי, מתוך ידיעה שהמרכז שלי שמור היטב, כך אני יכול להרוויח יותר השפעה על האחר – שליטה היא הרמה הנמוכה ביותר של ההשפעה הזו.
הטיפוס במדרגות ההשפעה והתנועה משליטה להשראה הוא טיפוס במדרגות הרכּוּת וירידה במדרגות הכוחניוֹת.
האימונים, או הלימודים, המקנים את היכולת לסמוך על יכולת שמירת המרכז שלי (יש כאן כפל של שתי יכולות, תנאי לוגי – and) מצריכים אותי להכנס למצבים הנתפסים כמצבים מסוכנים ולראות איך אני מתפקד שם.
עוד יכולת שנדרשת היא להמשיך להתנהג באופן שיגרתי למרות הכאב והפחד.
זו נשמעת דרישה לא הגיונית, אך למעשה היא היחידה האפשרית במצב בו אחר מנסה לשלוט בי דרך כאב, משום שאז האחר שולט בי ולי אין את החופש להחליט.
הנקודה בה אני יכול לסמוך על עצמי, ברגעים קשים, היא הנקודה בה אני יכול להיות מקור לסמכות לאחרים.
יש הבדל בין מרות לסמכות והוא: מרות מגיעה כשמר לי ממי שמעלי ואילו סמכות הרי מקבל רק מי שאפשר לסמוך עליו.
ההבדל בין מרות לסמכות הוא ההבדל שבין שליטה להשראה.
איפה אתה רוצה להיות?
איפה את?
צר לי, אך אם אצא לרגע ממעגל אומנויות הלחימה, שליטה נועדה לשפר את עמדתי במערכת, ואינה נובעת דווקא מפחד – כפי שנראה בדוגמא היחידה שהובאה בטקסט.שיפור עמדה יכול להתבצע מסיבות שונות, שפחד הוא רק הוא אחד מהם.
התשובה – פחד, קשורה לאלו המכונים חולי שליטה.גם במעגל אמנויות הלחימה וגם במעגלים אחרים זה בסדר גמור לשפר עמדות, השאלה איך עושים זאת.ככתוב לעיל, אפשר לשלוט ואפשר להשפיע ואפילו להשרות – יחליט כל אחד מה מתאים לו.
עדי, אין מילים! אני מסכים עם כל מילה.וגם עם התשובה שלך ל-"אנונימי".כל הכבוד לך על הרגישות, על האבחנה ואולי בעיקר על הכישרון והיכולת לתרגם את התחושות והתובנות הפיזיות וה-"פנימיות" למילים.בהצלחה ביישום!שי
שי, המון תודה.
וגם, תודה על התגובה.
לדעתי במושג שליטה יש תמיד מצב המונע מפחד גם שיפור עמדות בא מפחד להפסיד נקודות עליונות או חוזקה על משהו אחר. השאלה אם פחד כמניע הוא דבר רע או רע חלקית ואולי כאשר הוא במידה הוא לא רע בכלל.
עדי תענוג
זמיר תודה,אני לא מצליח לראות משהו חיובי בפחד כמניע.אם כי, פחד הוא תחושה טבעית ואין צורך להלחם בו.
איזה כייף להצתרף לבלוג שלך!עדי תודה!מסכים ששליטה-זה פחד.בפחד שרירים מתקבצ'צ'ים.יש הבדיל בין שליטה ובקרה.צריך לשחרר…מאוד אהבתי הגדרה שלך לשליטה.
ואדים, ברוך הבא. תודה לך.